How to deal with: toetsweek

Hee guys,

Het is bijna het einde van het schooljaar en de meeste mensen moeten die laatste weken nog even knallen, maar daarna ben je er dan echt vanaf. Ik heb op het moment mijn laatste toetsweek van het jaar. Ik weet hoe stressvol het kan zijn als je nog niet met zekerheid kan zeggen of je overgaat, maar daarom heb ik een aantal tips voor jullie, zodat je zeker weten met mooie cijfers afsluit. Ik raakte geïnspireerd toen ik op youtube allerlei video’s zag over ‘how to get an A without studying’. Ik dacht toen bij mezelf wat een bullshit, maar je kan het natuurlijk wel makkelijker maken. Als eerste is het natuurlijk handig om op tijd te beginnen. Je hoort het overal, maar het is wel echt zo. Als je een uitsteller bent, is het tijd om er eens wat aan te gaan doen. Ik begin meestal twee weken van te voren met het voorbereiden. Hiermee bedoel ik dan: zorgen dat je weet wat je voor elk vak moet leren, je toetsrooster bekijken, zorgen dat je alle handige opdrachten hebt gemaakt. Ik ben hierin wel heel erg georganiseerd (misschien iets té).

Tip: zorg dat je voldoende slaapt. Okey, heel eerlijk gezegd doe ik dit nooit en zeker niet tijdens de toetsweek, maar het zorgt er wel voor dat je je minder gestrest voelt en informatie beter onthoudt.

Het is fijn om alle stof eens doorgenomen te hebben voordat ik echt begin met leren. Ik maak bijvoorbeeld al mijn opdrachten en je mag me hiervoor best een nerd noemen, maar het werkt. Dit moet je natuurlijk ook niet allemaal in een keer doen, maar plan het in een paar weken, zodat het realistisch blijft. Als je echt totaal niet iemand bent die z’n opdrachten maakt, kan je natuurlijk ook gewoon het hoofdstuk een paar keer doorlezen alsof je een goed boek leest. Dit vind ik het fijnst om te doen als ik ’s avonds in bed lig, want zo voelt het toch niet helemaal alsof ik heel hard aan het leren ben.

Tip: Stel je toetsrooster als achtergrond in op je telefoon, zodat je precies weet waar en hoe laat je ergens moet zijn.

Ongeveer een week voordat de toetsweek begint kan je beginnen met samenvatten. Door samenvattingen te maken herhaal je de stof en zet je het in je eigen woorden neer, zodat je ook echt snapt wat er staat. Samenvattingen maak ik aan de hand van aantekeningen uit instructies (hier worden belangrijke dingen extra benadrukt) en ook uit de tekst in het boek natuurlijk. Het is trouwens bewezen dat markeren niet werkt, maar ik heb het idee van wel. Dus als je denkt dat het voor jou wel gewoon werkt, gewoon blijven doen.

Tip: door een snelle workout te doen voordat je gaat leren, zorgt dat voor een goede bloedsomloop, ook in je hersenen, waardoor je je weer kan concentreren en de informatie beter opslaat.

Als je dan echt gaat beginnen met leren, zorg dat je in een rustige omgeving bent. Ruim je kamer op, zodat je daarvan niet wordt afgeleid. Trek ook kleding aan die lekker zit, maar waarin je je ook niet té chill voelt en dus wel kan concentreren. Ik vind het persoonlijk ook fijn om schoenen aan te trekken als ik ga leren, want zo blijf ik met mijn voeten op de grond staan en ga ik niet in allerlei rare houdingen zitten. Zorg dat je (als je op je laptop werkt) geen afleidende tabbladen open hebt staan, zodat je niet even tussendoor kan gaan shoppen. Ook kan je dus je telefoon op stil zetten, zodat je geen berichtjes meer krijgt.

 

toetsweek

Zo moet je kamer er dus vooral niet uitzien :)

Tip: draag naar de toets dezelfde kleding als waarin je hebt geleerd. Dit zorgt ervoor dat je hersenen worden geprikkeld en je meer weet van wat je gisteren nou eigenlijk hebt geleerd. Hetzelfde werkt overigens met een geurtje.

Vraag hulp aan je ouders of eventueel aan mensen uit je klas. Wees vooral niet bang om dom te worden gevonden. Ik stuur ook vaak mailtjes naar docenten over een onderdeel dat ik niet begrijp en daar kan je soms nog best wel wat handige informatie uit halen. Ook hebben je ouders natuurlijk zelf ook op school gezeten, dus die kan je ook om hulp vragen. En heb je nou hele slimme vrienden? Vraag die dan om hulp. Vraag of ze het je nog een keertje willen uitleggen. Bij ons wordt er vaak ook nog heel veel rondgestuurd op whatsapp over uitleg en samenvattingen.

Tip: zorg dat je iets eet en drinkt voordat je een toets hebt, want een knorrende maag is heel erg afleidend. Zorg daarentegen ook weer niet dat je te veel drinkt, want anders moet je telkens naar de wc.

Als je toetsweek dan eenmaal klaar is en je hebt gebruik gemaakt van deze tips, dan kan je na het ontvangen van je cijferlijst zeker trots op jezelf zijn!

Geef een reactie

