Vegan Challenge

Hii,

Ik zit op het moment op dag 5 van de vegan challenge die ik deze maand april aan het doen ben. Bepaalde reacties hierop had ik natuurlijk al kunnen verwachten, maar ik vind het belangrijk om uitdagingen voor mezelf te stellen en vandaar dat ik dit nu aan het uitproberen ben. Natuurlijk ben ik al twee jaar vegetarisch, dus het was geen hele grote stap, maar aangezien ik elke dag ontbeet met melk en lunchte met een gebakken eitje, moest er wel even wat veranderen voor deze challenge.

Als eerste moest ik mijn ouders overhalen om mij deze challenge te laten doen en dat was niet heel erg makkelijk. Vandaar dat ik om ze over te halen een plan heb gemaakt met mijn redenen en hoe ik het wil gaan aanpakken. Dit heeft mij eigenlijk ook heel erg geholpen in welke maten ik me aan de challenge hou, dus ik leg hier ook een beetje uit hoe ik het heb aangepakt. Ik heb dus als eerst een plan gemaakt met de redenen waarom ik deze challenge überhaupt wilde gaan doen. Ten eerste ben ik op het idee gekomen omdat ik veel Amerikaanse youtubers kijk waaronder veganisme veel meer voorkomt en ik dus ook verschillende meisjes tegenkwam die zo’n challenge gingen proberen. Toen ben ik zelf wat meer onderzoek gaan uitvoeren over wat het dan precies inhield, waarom mensen dit deden en wat je dan allemaal nog wel en niet kon eten. Daaruit kwam dat er ook voor biologische productie van dierenproducten nog veel dieren worden doodgemaakt en daar ben ik natuurlijk een tegenstander van als vegetariër. Ook is het zo dat melkproducten niet heel gezond zijn voor mensen aangezien het eigenlijk bedoeld is voor kalfjes. Ik wil trouwens even duidelijk maken dat ik alleen mijn mening vertel en niet bedoel dat iets goed of fout is :)

Toen ik een beetje doorhad dat je echt geen enkele vorm van dierenproducten mocht gebruiken en eten, ging ik voor mijzelf kijken in hoeverre ik dat door wilde zetten. Ik doe het nu zo dat ik geen dierenproducten meer eet, maar dat ik er geen andere mensen mee wil belasten, dus als ik bij anderen eet probeer ik zo veel mogelijk veganistisch te zijn, maar dat ik daar in principe alleen vegetarisch ben, omdat ik het anderen anders wel heel moeilijk maak.

Ook heb ik in mijn plan voorbeelden van vervangende producten gezet, zodat ik alvast wat dingen kon uitproberen en kon kijken wat ik lekker vond. Daarnaast heb ik veganistische recepten opgezocht, zodat ik voor elke avond alvast een maaltijd in gedachte had en ik wat meer voorbereid was. Ik heb aangeboden om meer te gaan koken, omdat ik dit ten eerste heel erg leuk vind om te doen en daarnaast moeten ze heel veel rekening met mij houden, dus dan vind ik het wel zo eerlijk dat ik er dan zelf meer moeite voor doe.

Een hele belangrijke voorwaarde van mijn ouders was dat ik voldoende voedingsstoffen moest binnenkrijgen, want als je geen eieren meer eet, mis je heel veel proteïne en zonder melk krijg je minder calcium binnen wat heel belangrijk is. Ik heb hiervoor een app gedownload, ‘My fitness pal’, en hierin hou ik alles bij dat ik binnenkrijg en die kijkt ook of je voldoende binnenkrijgt. Meestal zitten er in de vervangende producten ook veel eiwitten en andere stoffen die je mist, dus je komt niet heel snel aan een te kort. Als je ook maar zorgt dat je voldoende eet.

Ik ben nu dus op dag 5 aangekomen van de challenge en ik heb er niet heel erg veel moeite mee gelukkig. Doordat ik van te voren al dingen had uitgeprobeerd en een duidelijk plan voor mezelf heb is het makkelijker om mezelf eraan te houden. Daarnaast zijn er heel veel veganistische youtubers die filmen wat ze eten en ook zijn er voldoende blogs te vinden met veganistische recepten voor een beetje inspiratie. Ik ben benieuwd of er aan het eind van deze challenge dingen veranderd zijn aan mij en of het bijvoorbeeld impact heeft op mijn huid. Daarnaast ben ik benieuwd of het me aan het einde van deze maand nog steeds goed bevalt en of ik er eventueel mee door zou willen gaan of deels door zou willen zetten.

Ik heb nog wat tips voor als je geïnteresseerd bent in veganisme:

  • Kijk van te voren veel rond op internet en doe onderzoek naar wat het allemaal inhoud, want zo krijg je meteen wat inspiratie en motivatie.
  • Je moet kijken wat voor jou werkt. Je hoeft dus niet perse de hele challenge te doen, maar je kan de regels ook een beetje naar jouw behoeftes afstemmen.
  • Zorg dat je een goed plan maakt voor jezelf en ook om anderen eventueel nog te overtuigen. Dit helpt heel erg voor inspiratie.
  • Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dus houdt ze bijvoorbeeld bij via een app, zodat je niks te kort komt en je voldoende energie hebt.
  • Ook als je veganistisch bent zijn er nog genoeg ‘lekkere’ dingen die je kan eten, want er zijn bijvoorbeeld vegan dropjes van Katja, genoeg koekjes die geen melk en ei bevatten, en ook kan je op internet kijken naar recepten voor veganistische koekjes, cake, taart  en noem maar op.
  • Als je boodschappen doet kan je heel snel zien of ergens melk of ei in zit door naar de allergie-informatie te kijken. Mensen kunnen hier allergisch voor zijn, dus dat moet hierbij staan. Hartstikke handig, want zo weet je meteen of iets vegan is of niet.

Ik hoop dat ik jullie een beetje een duidelijk beeld heb kunnen geven van wat het inhoudt en hoe ik het heb aangepakt. Daarnaast zal ik jullie nog op de hoogte houden van eventuele veranderingen en effecten van de challenge.

With love,

Renske

 

Geef een reactie

