Vegan Challange – Review

Hii,

We zijn inmiddels in mei aanbeland en dat betekent dat mijn veganistische maand voorbij is. Nou moet ik eerlijk toegeven dat het niet elke dag gelukt is, maar dat had ik van te voren al niet gedacht. Wel heb ik me er zo veel mogelijk aan geprobeerd te houden en volgens mijn eigen manier gedaan. Ik had de vorige keer gezegd dat ik jullie een beetje op de hoogte zou blijven houden.. Dat is ook niet helemaal gelukt, maar daarom vertel ik nu hoe het ging en wat ik ervan vond. Ook laat ik even weten hoe ik het nu verder ga doen qua eten.

Ik vond het eigenlijk veel makkelijker dan verwacht, maar dat kwam ook omdat ik van te voren zo veel tips had opgezocht en veel onderzoek had gedaan. Daarnaast was het ook zo dat ik naar New York op vakantie ben geweest en ik het daar bijvoorbeeld zo goed mogelijk heb geprobeerd het vol te houden, maar dat zowel in het vliegveld als voor het avondeten soms echt onmogelijk was en niet altijd de ingrediënten bekend waren. In de grote lijnen heb ik bijvoorbeeld kaas, yoghurt en melk weg kunnen laten, maar als dit bijvoorbeeld in het brood zat, heb ik het misschien wel weer gegeten. Hier maakte ik me dan ook niet heel druk om.

New York is een hele moderne stad en daardoor waren er ook wel wat veganistische tentjes te vinden waar het eten ook nog eens ontzettend lekker was. Bij de starbucks staat het er bijvoorbeeld ook naast als iets vegan is en daarnaast verschilt het eten gelukkig niet heel erg met dat in Nederland, dus waren er ook geen dingen waar je je in kon vergissen. In Nederland staan ei en lactose aangegeven bij allergie-informatie, dus dat was ook heel makkelijk terug te vinden. Ik heb vooral veel bagels gegeten met hummus en avocado en gelukkig kom je dit heel veel eten. Dat zijn ook mijn grote aanraders als vervangers voor broodbeleg.

Ik vond de vegan challenge dus een leuke maar niet zo’n moeilijke uitdaging en ik zou hem zeker aanraden puur om het eens te proberen. Ik had wel gedacht dat er wat meer veranderingen zouden plaatsvinden qua mijn lichaam en misschien ook over hoe ik me zou voelen, maar dat is me nou niet echt opgevallen en ik denk dus dat het niet zo veel invloed op me heeft gehad. Wel ben ik erachter gekomen dat ik door deze challenge veel te weinig proteïne heb binnengekregen, dus ik ga gewoon weer veel eieren eten, want dit miste ik wel echt. Let er dus op dat als je de challenge ook doet, je voldoende proteïne binnenkrijgt als je hier gevoelig voor bent. Het drinken van geen melk beviel me wel beter en dit ga ik ook proberen om zo goed mogelijk vol te blijven houden. Dat komt omdat er in kaas heel veel ongezonde vetten zitten, maar yoghurt en kwark heb ik een minder groot probleem mee, omdat dit een stuk zuurder is.

Mijn conclusie is dus dat ik de challenge zeker aanraad, maar je goed moet letten op wat je binnenkrijgt en of het veel effect op je heeft. Daarnaast schaf ik melkproducten van mijn lijst af, maar ga ik wel terug naar het bakken en koken van ei (maakt het ook makkelijker om sommige koekjes te eten).

Met heel veel liefde,

Renske

Geef een reactie

