Tsjechië, Praag – 2017

Hii,

Gisteren ben ik teruggekomen van mijn vakantie in Tsjechië. Ik ben weggeweest met mijn vader en mijn broertje. We zijn eerst naar een camping aan een meer geweest en zijn daar een weekje gebleven. Toen gingen we naar het noorden van Tsjechië, naar Praag, want dat wilde ik heel graag.

Altijd als ik met mijn vader op vakantie heb ik het idee dat ik heel sportief moet gaan zijn. Ik wordt al moe van die gedachte, want ik ben op vakantie om wat rond te wandelen, wat van het land/stad te zien en om vooral heel veel uit te rusten en veel te slapen. Dat laatste is zeker weten gelukt. Ik heb de eerste drie dagen meer dan twaalf uur per dag geslapen, omdat ik dat volgens mij nog moest inhalen van de afgelopen paar maanden. Ik ben toen maar door en door gegaan zonder echt een pauze voor mezelf te nemen. Gelukkig is dat ondanks mijn verwachting van het vele sporten toch nog heel goed gelukt deze vakantie.

 

We zaten in het plaatsje Lipno aan het Lipno-meer helemaal in het zuiden van Tsjechië. Normaal zie ik van de Tsjechen nooit zo veel op vakantie, maar ze gaan dus blijkbaar allemaal naar eigen land op vakantie. Nou is het wel zo dat we precies tussen twee enorme Nederlandse campings stonden en wij dus met alle Tsjechen op de camping zaten, maar dat was eigenlijk best wel prima.

 

Heel opvallend was dat het telkens heel erg rustig was op de camping. Het regende de eerste paar dagen wel heel hard, dus daar zal dat dan wel aan liggen, maar toen het zonnetje eenmaal begon te schijnen kwamen er wel ontzettend veel tentjes bij. Alleen de mensen bleven weg (zo leek het), omdat ze allemaal aan het sporten waren. Dat is dus totaal niet wat ik van ze, de Tsjechen, had verwacht. Ik dacht altijd dat het wel luie mensen waren, maar het blijken super sportieve mensen te zijn die zowel met zon als regen de deur (in dit geval tent) uit gaan om te bewegen. Mijn vooroordeel klopte dus totaal niet en ik kan soms eigenlijk best wel een voorbeeld aan ze nemen.

Tijdens de reis heb ik heel wat meningsverschillen gehad met mijn vader en broertje. Dit liep soms een beetje uit de hand.. Ik neem mezelf ook elke keer weer voor om iets meer aan anderen te denken en iets minder mijn eigen mening te volgen, maar dat mislukt keer op keer. Hierdoor baal ik een beetje van mezelf, want de vakantie had zo veel leuker kunnen zijn dan dat hij al was. Doordat de temperaturen ineens zo hoog waren (in Praag boven de 30 graden) was iedereen een beetje prikkelbaar. Ik heb me daarom maar voorgenomen om maar gewoon met de rest mee te gaan en iets minder in te brengen.

In Praag zijn we twee dagen gebleven in plaats van drie, want het was echt veel te warm om iets te doen en we hadden alles wel gezien wat we wilden zien, dus het was ook niet erg dat we wat eerder vertrokken dan gepland. Het was heel fijn dat we de fietsen mee hadden, want zo kan je Praag heel snel verkennen en je krijgt ook nog eens een verkoelend windje wat wel fijn was. Ik wilde in Praag vooral lekker rondlopen en genieten van de sfeer die de gebouwen en mensen uitstralen. Het stikt er van de mooi versierde gebouwen. Op de welbekende Karelsbrug waren heel veel artiesten die bijvoorbeeld muziek maakten of hun werk verkochten, waardoor het heel levendig werd. Dat was erg leuk om te zien. Verder was het oude stadsplein ook leuk om te bezoeken. Ook hier waren er weer verschillende artiesten die een leuke show probeerden op te zetten voor de voorbijgangers. Bij dit plein zijn we ’s avonds ook lekker gaan eten bij een restaurant als afsluiting van de vakantie.

Tijdens deze reis heb ik best wel wat geleerd (ondanks dat dat niet helemaal de bedoeling was van vakantie, maar goed)

IMG_1012

  • Op vakantie gaan in eigen land is volgens de Tsjechen best wel een goed idee, dus misschien moeten wij dat ook maar eens vaker proberen. Scheelt een hoop geld en zo kom je er eigenlijk achter wat er voor een leuke dingen om de hoek zijn.
  • Ondanks dat het keihard regent/waait/koud is, ‘moet’ je toch doorzetten om te gaan sporten. Gewoon even doorbijten heet dat en ik weet zeker dat je achteraf nog trotser zal zijn. De warme douche zal daarna trouwens nog lekkerder voelen.
  • Anderen hebben ook vakantie, dus pas je soms aan aan wat de anderen willen gaan doen
  • Zorg voor een goede afsluiting van de reis, want met dat gevoel zal je aan de reis terugdenken.

Zelf ga ik nog een week naar Schiermonnikoog en naar Spanje (een beetje too much, I know) en ik hoop dat iedereen een leuke vakantie heeft gehad of nog gaat hebben!

Liefs,

 

Renske

 

Geef een reactie

